تفاوت‌های چیلرهای تراکمی و جذبی:

به طور کلی چیلر ها به دو بخش کلی تقسیم می شوند: چیلرهای تراکمی و جذبی. کلمه ی چیلر به معنی سرد کن آب است و کاربرد تهویه ای دارد.

هر دو نوع چیلرهای تراکمی و جذبی، در انواع مختلف و با سیستم های متفاوت کار می کنند.

تفاوت چیلر جذبی و تراکمی

ویژگی های چیلرهای تراکمی و جذبی:

میخواهیم با ویژگی های چیلرهای تراکمی و جذبی آشنا شویم؛ چیلر تراکمی عمل سرمایش را انجام می دهد. چگونگی فعالیت این چیلر (تراکمی) به این صورت است که ابتدا با بالا رفتن فشار، گاز وارد کندانسور می شود. با پایین آمدن حرارت سبب می شود که گاز به مایع تبدیل شود. پس از آن ، از طریق شیر انبساط از دما کاسته می شود و با افزایش فشار وارد اپراتور می شود. آب که در کنار اپراتور قرار می گیرد و در نهایت چیلر آب سرد تولید می کند. این ها ویژگی های چیلر تراکمی بود،

حال به ویژگی های چیلر جذبی می پردازیم:

در ادامه توضیحات در ارتباط با ویژگی های چیلرهای تراکمی و جذبی باید گفته که کارکرد چیلر جذبی نیز تقریبا با چیلر تراکمی یکسان و برابر است. و تنها فرقی که دارند در نحوه عملکرد آن ها است، وجود مایعی شبیه لیتیوم بروماید سبب جذب بخار آب می شود، در این قسمت به وسیله پمپ آب و محلول مایع جذب کننده را انتقال می دهند، در آخر با گرم شدن محلول و بخار شدن آب محلول به داخل کندانسور وارد می شود.

چیلر جذبی بهتر است یا تراکمی؟

برای اینکه به این پرسش که کدام یک از چیلرهای تراکمی و جذبی بهتر است، پاسخ دهیم باید موارد و بخش های مختلفی را بررسی و ارزیابی کنیم. تفاوت های توان مصرفی و میزان و نوع انرژی مصرفی هر کدام، تفاوت های قیمتی و هزینه های مصرف انرژی هر دو نوع چیلر، نمونه هایی از این موارد است.
طبق کاربرد و نوع استفاده می‌ توان گفت که انواع چیلرهایی که از نوع تراکمی هستند، بسیار ساختار ساده تری دارند، با توجه به این نکته که گاز الکتریکی فرایند فشرده سازی را انجام می دهد می شود گفت کنترل بیشتری بر روی فرایند دارد و می‌ تواند با تغییراتی سبب افزایش بازدهی شود.
در سوی دیگر چیلرهای جذبی در حالت نیمه بار با کاهش بازدهی مواجه می شوند؛ همچنین این چیلر های جذبی هزینه و وقت بیشتری برای راه اندازی لازم دارند، برای تنظیم مشعل نیز با مشکل زمان بر بودن آن مواجه هستیم.

بخوانید:  کدهای ارور کولر گازی میدیا MIDEA
تفاوت چیلر جذبی و تراکمی

مقایسه عملکرد و مقدار مصرف:

با بررسی و ارزیابی نحوه محاسبه ظرفیت چیلرهای تراکمی و جذبی می توان از تفاوت‌ هایی که در عملکرد این دو چیلر وجود دارد، پی برد. در چیلرهای جذبی در حالت عدم وجود بار می توانیم مصرف انرژی را به حداقل یا حتی صفر برسانیم، اما این در حالی است که با وجود فناوری های به روز و به کار گیری از آن ها در چیلر تراکمی این ویژگی وجود ندارد.

مقایسه چیلرها از نظر قیمت:

با بررسی و ارزیابی قیمت چیلرهای تراکمی و جذبی باید گفت ‌که، چیلر های جذبی دو نوع شعله غیر مستقیم و شعله مستقیم دارند. و در چیلرهای تراکمی دارای دو قسمت تراکمی آب خنک و چیلر تراکمی هوا خنک است. چیلر های تراکمی با برق قابلیت کارایی دارد. باز نظر قیمت رنج قیمتی به مراتب پایین تری از نوع شعله مستقیم چیلر جذبی دارد.

تفاوت چیلر جذبی و تراکمی

مقایسه چیلرهای جذبی و تراکمی از نظر مصرف:

بین چیلرهای تراکمی و جذبی از نظر مصرف نیز تفاوت هایی وجود دارد. در چیلر های تراکمی، کمپرسور تنها با جریان برق قابلیت و کارایی دارد. منابع انرژی چیلر جذبی شامل آبگرمکن خورشیدی و موتور حرارت اضافی یا تولیدی باشند، باید به این نکته توجه کرد که، چیلر های تراکمی چون تنها با برق کار می کنند هزینه های بالاتری را دارا هستند. درعین حال که چیلر های جذبی در مقایسه با چیلر های تراکمی مصرف برق پایین تری خواهند داشت.

مقایسه ی میزان مصرف آب و انرژی:

سعی داریم که از نظر میزان مصرف آب و انرژی، چیلرهای تراکمی و جذبی را مقایسه کنیم. در چیلرهای جذبی به سبب آب مورد نیاز برای دفع حرارت به جز کندانسور به آب مصرفی بیشتری لازم دارند، با توجه به این می توان گفت که مصرف آب در چیلر های جذبی خیلی کمتر از چیلرهای تراکمی است.
باید به این توجه کرد که چیلرهای تراکمی و جذبی از نظر انرژی مصرفی تفاوت هایی دارند؛ طبق بررسی ها نشان می دهد که برای تولید سرما در چیلرهای جذبی انرژی و هزینه بیشتری نیاز داریم. عملکرد پایین چیلر جذبی علت اصلی این موضوع است؛ با توجه به دلیل های بیان شده و بررسی چیلر جذبی و تراکمی می ‌توانیم به راحتی بگوییم که چیلر جذبی بهتر است یا تراکمی.

بررسی سایر تفاوت های چیلرهای جذبی و تراکمی:

استفاده از چیلر تراکمی مانند چیلر های کوچک با توجه به عملکرد مناسب و هزینه پایین تر می تواند انتخاب بهتر و کارآمد تری باشد، ولی در برخی قسمت ها مانند مجاورت با شعله آتش یا گرمای بازیافت شده از می ‌توان از چیلر جذبی استفاده کرد.
چیلر های جذبی نیز انرژی حرارتی را با عمل سرمایش به خوبی بهینه می کند، در باقی موارد بهره بردن از چیلر تراکمی می‌ تواند بهینه تر و به صرفه تر باشد.

بخوانید:  تن تبرید چیست ؟ (تعیین ظرفیت دستگاه)
تفاوت چیلر جذبی و تراکمی

تفاوت چیلرها از لحاظ آلودگی صوتی:

چیلرهای تراکمی و جذبی از نگاه آلودگی صوتی با یکدیگر تفاوت دارند. اگر به کمپرسورهای چیلر های تراکمی توجه کنیم با سر و صدای بلندی مواجه هستیم و این مورد قسمتی از عملکرد این کمپرسورها است. در واقع لرزش هایی ایجاد می شود که نیاز به یک زیر ساخت با استحکام بسیار بالا نیاز است. در نقطه مقابل در ساختار چیلر های جذبی، بخار هیچ نوع قطعات متحرک وجود ندارد و این امر باعث می شود که سر و صدای آن کمتر شده و شنیده نشود و دیگر نیاز به زیر سازخت های به خصوص نباشد.

تفاوت تعمیرات و نگهداری چیلرهای تراکمی و جذبی:

یکی دیگر از تفاوت های بین چیلرهای تراکمی و جذبی، تعمیرات و نگهداری آن ها می باشد. ساختار و طراحی چیلر های تراکمی به نوعی است که قطعه کمپرسور در آن در واقع یک وسیله ضروری به شمار می رود. از طرف دیگر چند قطعه متحرک نیز وجود دارد که نیاز به روان شدن و خنک کاری هستند وعوض کردن قطعات به صورت دوره های مختلف انجام می گیرد. کمپرسورها بسیار سنگین و قیمت بالایی نیز دارند. اگر معیوب شوند هزینه بسیار زیادی را برای تعمیر آن ها باید صرف کنیم. خرابی این قطعات به اجزای دیگر چیلر ها مثل شیرهای مکش و… آسیب خرابی زیادی میزند. دقت کنید که موقعیت چیلر تراکمی و جذبی از هر نوع با هم متفاوت است.

تفاوت چیلر جذبی و تراکمی

در ادامه قصد داریم که مزایا و معایب چیلرهای تراکمی و جذبی را بیان کنیم:

مزایا و معایب چیلرهای جذبی:

  • در چیلر های جذبی به خاطر عدم استفاده از برق به عنوان تامین انرژی، مصرف انرژی بسیار کم بوده و همچنین به فراهم کردن تجهیزات برق اضطراری نیازی ندارد.
  • چیلر های جذبی نسبت به چیلر های تراکمی سر و صدا و لرزش کمتری دارد.
  • از معایب چیلر های جذبی این که به دلیل کمتر بودن ضریب عملکرد چیلر جذبی ( حدودا ۱ ) نسبت به چیلر تراکمی ( حدودا ۳ )، بازدهی کمتری دارد.
  • از دیگر معایب چیلر های جذبی می توان به عیب اقتصادی آن اشاره کرد، قیمت آن نسبت به تراکمی تقریبا پنجاه درصد بیشتر است.
  • چیلرهای جذبی معمولا یک برج خنک کننده دارند که مصرف آب زیادی دارند، پس در نتیجه، در مناطق کم آب نمی توان از چیلر های جذبی استفاده کرد.
بخوانید:  داکت اسپلیت چیست

مزایا و معایب چیلر تراکمی

  • چیلر های تراکمی به نسبت چیلر های جذبی قیمت پایین تری دارند، که این یک ویژگی برای آن محسوب می شود.
  • از چیلر های تراکمی می توان در هر شرایط آب و هوایی استفاده کرد.
  • چیلر های تراکمی تجهیزات کوچکتری دارند و فضای کمتری را اشغال می‌کنند، همچنین دارای وزن کمتری نسبت به چیلر جذبی است.
  • چیلر های تراکمی، به انرژی الکتریکی و برق پیوسته در مواقع اضطراری نیاز دارند که این یک عیب است.
  • چیلر تراکمی سر و صدای بیشتری نسبت به جذبی دارد.
تفاوت چیلر جذبی و تراکمی

صرفه جویی در مصرف انرژی الکتریکی: چیلرهای جذبی از گاز طبیعی ، گازوئیل یا گرمای تلف شده به عنوان منبع اصلی انرژی استفاده می کنند و مصرف برق آن ها بسیار بسیار کم است.

صرفه جویی درهزینه خدمات برق: یک چیلر جذبی به دلیل اینکه انرژی کمتری صرف می کند ، هزینه را نیز کم می کند. در اغلب ساختمان ها نصب چیلرهای جذبی موجب آزاد شدن توان الکتریکی برای مصارف دیگر می شود.

صرفه جویی در هزینه تجهیزات برق اضطراری: در مکان هایی مانند مراکز درمانی و یا سالن های کامپیوتر که وجود سیستم های برق اضطراری برای پشتیبانی تجهیزات خنک کننده ضروری و مهم است، استفاده از چیلر های جذبی باعث می شود صرفه جویی قابل توجهی در هزینه این تجهیزات خواهد شد.

نتیجه گیری کاربرد چیلرهای تراکمی و جذبی:

حال قصد داریم که از نظر کاربرد، چیلرهای تراکمی و جذبی را بررسی کنیم. در چیلرهای تراکمی هزینه ماهانه مصرف انرژی برق به طور میانگین ۶٫۵ برابر چیلرهای جذبی است. هزینه های جاری چیلرهای جذبی در ساختمان های مسکونی به طور متوسط دو و نیم برابر چیلرهای تراکمی است هزینه های جاری چیلرهای جذبی در ساختمان های آموزشی به طور متوسط یک و نیم برابر چیلرهای تراکمی است.

هزینه ماهانه تعمیر و نگهداری در ظرفیت های ۵٠ تا ٢٠٠ تن تبرید، در چیلرهای جذبی به طور میانگین ۵٠ درصد بیشتر از چیلرهای تراکمی می باشد.
بعد از معرفی مزایای چیلرهای تراکمی و جذبی، در آخر به این نتیجه می رسیم که، استفاده از چیلر تراکمی قطعا بهتر و به صرفه خواهد خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *