سیستم تهویه مطبوع یکی از سیستم ‌های بسیار پر کاربرد در تمامی ساختمان ‌ها است. در این سیستم دستگاه‌ های بسیار مختلفی برای حالت ‌های تولید سرما و گرما استفاده می ‌شود. کاربرد هر یک از این سیستم ‌ها در هر حالت به ماه های مختلف سال و دما بستگی دارد. اما برخی از سیستم‌ های تهویه مطبوع در دو حالت سرمایش و گرمایش قابل استفاده هستند. کولر گازی و چیلر هر دو به عنوان سیستم‌ های کاربردی تهویه مطبوع محسوب می ‌شوند. اگر می‌ خواهید با تفاوت چیلر و کولر گازی، بیشتر شناخت پیدا کنید، با ما همراه باشید.

کولر گازی و فرایند کاری آن

کولر گازی یکی از دستگاه ‌های تهویه مطبوع است. کولرها قابلیت تولید سرما در فصل‌ های گرم را دارند. این سیستم‌ های تهویه مطبوع برای سیکل تبرید تراکمی و همچنین به منظور کنترل دمای محیط تولید می ‌شوند. کولر گازی خود شامل تنوع بسیار زیادی است. امروزه برخی از کولرها مجهز به سیستم ضدعفونی و کنترل رطوبت هستند. هوای گرم داخل به صورت تبخیر در داخل اپراتور کولر به هوای مطبوع و خنک تبدیل خواهد شد. سال‌ هاست که کولر در ساختمان ‌ها به عنوان یک نوع سیستم تهویه مطبوع ایفای نقش می ‌کند. کولرهای نسل جدید قابلیت بیشتری در مقایسه با کولرهای نسل قدیمی دارند. کولرهای گازی را برای تمامی ساختمان ‌های مسکونی، اداری، تجاری و حتی در ظرفیت ‌های بزرگتر برای مکان ‌های صنعتی نیز می ‌توان استفاده کرد. یک کولر گازی با تبدیل انرژی الکتریکی به سرما، عملکرد دارد.
برخلاف نام کولر گازی که بسیاری از افراد فکر می‌کنند از گاز برای تولید سرما استفاده می‌شود، نیاز به انرژی الکتریکی خواهد داشت. مبرد(گاز فریون) در کولر گازی وارد کمپرسور شده و مقدار دمای آن در این قسمت افزایش پیدا می کن . مبرد که در این قسمت به حالت گاز داغ فشار بالا است، به قسمت کندانسور هدایت داده می‌ شود. کندانسور نیز حرارت را از مبرد به محیط انتقال می ‌دهد. اما مبرد از حالت گاز پرفشار به حالت مایع پرفشار تبدیل می ‌شود. مایع مبرد به قسمت شیر انبساط وارد و فشار خود را از دست خواهد داد. مایع تحت فشار پایین به هدایت می ‌شود در نتیجه با گرفتن هوای محیط و تبخیر شدن خنک سازی را انجام می ‌دهد. این فرآیند برای سرمایش و گرمایش به همین شیوه اما به صورت برعکس انجام می ‌شود. تا زمان روشن ماندن کولر، این فرآیند به همین صورت تکرار دارد.

انواع کولر گازی

کولر گازی دارای انواع مختلفی است. قطعا تمامی کولرهای گازی در یک ظرفیت و اندازه یکسانی تولید نمی ‌شوند. برای هر مکانی نیاز به یک کولر با ظرفیت ‌های مختلف و قدرت خنک کنندگی متفاوت است. تمامی کمپانی‌ های تولید کولر گازی، این دستگاه را در مدل‌ های مختلفی طراحی می ‌کنند. اهمیت تنوع کولر گازی به منظور کاربرد آن برای محیط ‌ها یا ساختمان‌ های مختلف است. نبود فضای مناسب برای کولر گازی و نیاز به تهویه کمتر، باعث شد کولرها با تنوع زیادی به تولید برسند.

مدل اسپلیت

کولرهای مدل اسپلیت یا دو تیکه یکی از کولرهای پر کاربرد برای ساختمان‌ هایی با مساحت بزرگتر هستند. چنین کولرهای بدون مجرا، دمای محیط را در هر فضا به صورت یکنواخت نگاه می‌ دارد. برای تمامی فضاهای بزرگی نظیر هتل‌ ها، سالن ‌ها، مراکز فروشگاهی و تجاری که نیاز به دمای یکنواخت است، می‌ توان از این مدل‌ ها استفاده کرد. چنین کولرهایی هم در فصل تابستان و هم برای فصل زمستان به منظور سرد یا گرم کردن محیط استفاده می شوند‌. مدل‌ های اسپلیت خود شامل تنوع زیادی هستند. کولرهای دو تکه دیواری، سقفی، زمینی، مدل کانالی، مدل ایستاده و مدل مینی اسپلیت نمونه‌ ای از انواع مدل‌ های این کولر بی‌مجرا در بازار است.

بخوانید:  فن کویل چیست و انواع آن
کولرگازی مدل اسپلیت

کولر گازی مدل پرتابل

کولرهای گازی خود در دو نوع یک تکه و دو تکه طراحی می ‌شوند.‌ این مدل پرتابل در دسته بندی کولرهای یک تکه است. چنین کولرهایی می ‌توانند یک سالن بزرگ را تا ۵۰۰ فوت خنک کنند. قدرت خنک کنندگی مدل ‌های پرتابل بسیار زیاد است.

کولر گازی مدل پرتابل

دو نمونه از مطرح ترین کولرهای گازی

از نمونه کولرهای گازی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• کولرهای مولتی اسپلیت

عملکرد کولرهای مولتی اسپلیت تا حدودی شبیه کولرهای گازی اسپلیت است. این کولرها چندین پنل مختلف دارند. معمولاً این دستگاه مجهز به دو پنل داخلی است که برای خنک کردن از آن استفاده می ‌کنند. سطح خرید مدل‌ های مولتی اسپلیت هم اکنون در بازار بیشتر از دیگر کولرهای گازی است. به کارگیری دو پنل برای خنک کردن بهتر با قدرت بیشتر باعث محبوبیت این محصول می ‌شود.

کولرهای مولتی اسپلیت

• داکت اسپلیت

از مدل‌ های نسل جدید کولر گازی، داکت اسپلیت ‌ها هستند. چنین محصولاتی با نام کولر گازی کانالی نیز شهرت دارند. عملکرد این کولرها مشابه کولرهای گازی سقفی و زمینی است. برای نصب داکت اسپلیت محدودیتی وجود دارد، معمولا این کولرها را تنها برای سقف کاذب ساختمان می توان استفاده کرد. برای اینکه در تمامی اتاق ‌های یک ساختمان بتوان از عملکرد این کولرها بهره ‌مند شد، باید کانال کشی صورت بگیرد. به دلیل توکار بودن داکت اسپلیت ‌ها، هرگز فضای داخلی ساختمان اشغال نمی‌ شود.

داکت اسپلیت

مزایای کولر گازی

در رابطه با اهمیت کولر گازی توضیحاتی ارائه شد. این کولرها دارای انواع مختلفی هستند. قدرت سرمایشی هر یکی از این کولرها با یکدیگر تفاوت دارد.
با توجه به تکنولوژی ‌های نوینی که در کولرهای نسل جدید استفاده کرده‌ اند، باعث ضدعفونی محیط داخلی ساختمان می‌ شود. این ضدعفونی به سبب کاربرد فیلترهای پیشرفته در برخی از انواع کولرهای نسل جدید است.
برخلاف کولرهای نسل قدیمی که تکنولوژی پیشرفته‌ ای در ساختار آن ها دیده نمی ‌شد، در کولرهای نسل جدید امکان رشد کپک و باکتری وجود ندارد.
دستگاه‌ های بسیار زیادی در سیستم تهویه مطبوع کاربرد دارد، اما کولرهای گازی پرفروش ‌ترین سیستم تهویه مطبوع محسوب می ‌شوند.
هنگام روشن بودن هیچ سر و صدایی از کولرها شنیده نمی ‌شود. البته مزیت بی سر و صدا بودن تنها مختص کولرهای نسل جدیدی چون اسپلیت است.
در بسیاری از کولرها امکان تنظیم خودکار دما وجود دارد. برخی از کولرها به دلیل بی‌ کیفیت بودن یا پیشرفته نبودن، باعث تولید سرمای بسیار زیاد می ‌شدند. قطعاً که این سرمای شدید آزاردهنده است. اما با تنظیم خودکار دما می توان در ساعات و ماه‌ های مختلف از سال که دمای هوا تغییر می‌ کند، دمای کولر را نیز تغییر داد.
قابلیت ترموستات دمایی در کولر گازی وجود دارد.
کولرهای گازی را به صورت مستقل می ‌توان برای تمامی مکان ‌ها استفاده کرد. برخلاف بعضی از سیستم‌ های تهویه مطبوع که در کنار آن ها سیستم ‌های دیگری نیز استفاده می‌ شود، اما کولر مستقل است.
این سیستم ‌های تهویه مطبوع تنوع ظرفیت بالایی برای حالت ‌های گرمایشی و سرمایشی دارند. این ویژگی باعث می ‌شود تا برای مکان‌ های مختلف با حجم وسعت متغیر، از کولرهایی با ظرفیت ‌های مختلف استفاده کرد. البته کولر هم قابلیت سرمایشی و هم قابلیت گرمایشی دارد و این ظرفیت برای دو حالت کولر پایدار است.

بخوانید:  تفاوت چیلر و هواساز

چیلر و کارآیی آن

یکی از دستگاه‌های سرمایشی که کاربرد بالایی دارد، چیلرها هستند. این دستگاه با فرآیند تقطیر و تبخیر مبرد که به صورت گردش بین قسمت‌ های مختلف چیلر تراکمی است، حرارت را از یک بخش به بخش دیگری انتقال می ‌دهند. چیلر وظیفه دارد تا آب را سرد کند. این آب در دستگاه توسط پمپ و از طریق لوله کشی به تمامی واحدهای توزیع کننده نظیر فن کویل هدایت می ‌شود. این لوله ‌ها دارای عایق مناسبی هستند تا میزان سردی دمای آب را به خوبی حفظ کنند. چیلر شامل اجزای مختلفی نظیر کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط، اپراتور و غیره است. هر یک از این قسمت‌ ها در سرد کردن آب و انتقال آن نقش دارند. این دستگاه بر اساس تبخیر عمل می کند و باعث تبدیل گرمای دریافت شده به سرما می شود. طی فرآیند کاهش فشار تبخیر در دمای پایین صورت می گیرد.
معمولا چیلرها را برای سیستم‌ های تهویه مطبوع برای کاهش دمای آب و برای مصارف صنعتی برای فرآیند هایی نیاز به سرما، استفاده می ‌کنند. چیلرها خود در مدل ‌های تراکمی و جذبی هستند. چیلرهای تراکمی خود بر اساس نوع کمپرسور و نوع کندانسور طبقه ‌بندی می ‌شوند. چیلرهای جذبی نیز شامل دو مدل تک اثر و دو اثر هستند. روش کار هر یک از این چیلرها کمی با یکدیگر متفاوت است، حتی از نظر شکل ظاهری نیز تا حدودی با یکدیگر تفاوت دارند.

چیلر

چیلر

مزایای دستگاه چیلر

در رابطه با چیلر و اهمیت استفاده از آن گفته شد که چیلرها در سیستم تهویه مطبوع برای سرد کردن آب به کار می ‌روند. این دستگاه هم اکنون در رقابت با بسیاری از سیستم ‌های سرمایشی است. اهمیت هر دستگاهی را مزایا و ویژگی‌ های آن تعیین می کند. مزایای دستگاه چیلر نیز شامل:
چیلرها از نظر مصرف انرژی الکتریکی بسیار مقرون به صرفه هستند. اگرچه برخی از سیستم‌ های تهویه مطبوع در مقایسه با چیلر قدرت بیشتری دارند، اما در عوض قیمت آن ها نیز بسیار زیاد است.
هوای خارج شده از چیلر هوایی پاک و بدون آلاینده‌ است. چیلرها مجهز به فیلترهای پیشرفته و بسیار مختلفی هستند. با عبور هوا از فیلترهای مختلف، قطعاً تمامی آلودگی‌ های آن به ویژه گرد و خاک حذف می ‌شود.
برای ساختمان ‌هایی با فضای کوچک می‌ توان چیلر را در فضاهای خارجی نظیر تراس، پشت بام یا حتی حیاط نصب کرد. جنس بدنه مقاوم چیلرها باعث می ‌شود تا در برابر شرایط آب و هوایی استقامت داشته باشد.
چیلر برای دو حالت سرمایش و گرمایش استفاده می ‌شود، اما در صورتی که بسیاری از سیستم ‌های تهویه مطبوع تنها برای یک حالت قابل استفاده هستند.
برای فضاهای بزرگتری که نیاز به تهویه بیشتر است، چیلر قدرت عملکرد بهتری دارد.
صدا و ارتعاش در چیلر ایجاد نمی ‌شود. در مدل‌ های نسل قدیمی این دستگاه، صدا و ارتعاشات بسیار کمتری در مقایسه با دیگر سیستم‌ های تهویه مطبوع وجود دارد.
استهلاک چیلر بسیار مناسب است و همین مسئله باعث طول عمر آن می‌ شود.
چیلرها قیمت مقرون به صرفه ‌ای دارند. بسیاری از دستگاه ‌های تهویه مطبوع دارای قیمت‌ های بالایی هستند، اما چیلر با توجه به اینکه عملکرد مناسبی دارد قیمت آن نیز مقرون به صرف است.

بخوانید:  تفاوت چیلر و هواساز

تفاوت چیلر و کولر گازی

کولر گازی و چیلر هر دو به عنوان دستگاه‌ های تهویه مطبوع هستند. این دو دستگاه اگرچه هر دو با یک هدف استفاده می ‌شوند اما از نظر بسیاری از مشخصه ‌ها و نکات با یکدیگر تفاوت دارند. برخی از این تفاوت ‌ها عبارتند از:
کولر گازی مناسب استفاده برای ساختمان ‌های کوچک و حتی ادارات است؛ اما چیلر را می ‌توان برای مصارف تجاری و صنعتی نیز استفاده کرد.
از نظر ساختار و قطعات کاربردی در هر یک، تفاوت های بسیار زیادی دیده می شود.
با توجه به ساختار کولر گازی باید برای هر واحد به صورت جداگانه از آن استفاده کرد، اما با استفاده از چیلر و امکان کانال کشی می ‌توان برای تمامی واحدهای یک ساختمان از آن استفاده کرد.
سیستم چیلر به حدی پیشرفته است که با دقت بسیار زیادی میزان رطوبت محیط را تحت کنترل قرار می ‌دهد. در تعریفی ساده تر: باعث کاهش میزان رطوبت می ‌شود. این کنترل رطوبت زنی و رطوبت زدایی در چیلر با کمک هواساز است. در کولر گازی کاهش رطوبت توسط کویل یونیت داخلی صورت می‌ گیرد. اگرچه تا حدودی هر دوی این دستگاه‌ ها باعث کاهش رطوبت می ‌شوند اما در چیلرها با به کارگیری هواساز رطوبت به حداقل و گاهی نیز به صفر می‌ رسد. در کولرها تنها مدل های نسل جدید این قابلیت را دارند.
از نظر محل نصب نیز چیلر و کولر گازی با یکدیگر تفاوت دارند. معمولا چیلرها را در فضای باز نظیر پشت بام می ‌توان نصب کرد. توسط کانال کشی ‌های صورت گرفته و با کمک هواساز هوای تولید شده به قسمت‌ های مختلف منتقل می‌ شود. اما کولر گازی دارای ساختاری بسیار متفاوت است. معمولاً یونت خارجی آن را در فضای بیرون نصب می‌ کنند و یونت داخلی آن نیز همانند فن کویل به صورت دیواری نصب می شود.

نتیجه گیری
چیلر و کولر گازی از پر کاربردترین سیستم‌ های سرمایشی هستند. این دو دستگاه امروزه در مدل ‌های جدیدتر، بیشتر استفاده می ‌شوند. دلیل اهمیت سیستم ‌های نسل جدید، به قدرت خنک کنندگی و همچنین طول عمر بالای آن ها است. کولر گازی که انرژی مورد نیاز خود را از جریان الکتریکی دریافت می ‌کند. برای خنک کردن ساختمان ‌های مسکونی، اداری و تجاری استفاده می‌ شود. به تناسب وسعت محیط ظرفیت کولر نیز متفاوت خواهد بود. اما چیلرها برای سرد کردن آب استفاده می‌ شوند. چیلرها و کولرهای گازی هر دو دارای تنوع بسیار زیادی هستند. نوع کاربرد چیلر و کولر گازی برای مکان‌ های مختلف باعث شده تا با تنوع بالایی تولید شوند. برای دسترسی به بهترین و پیشرفته‌ ترین چیلر و کولرهای گازی بازار با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید. همچنین می ‌توانید اطلاعات دقیق ‌تری در رابطه با این دو سیستم تهویه مطبوع کسب کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *