در دنیای پیشرفته امروز شاهد روی کار آمدن سیستم‌ های سرمایشی و گرمایشی بسیار متنوع هستیم. هر یک از این سیستم ‌ها به تناسب نوع تکنولوژی مورد استفاده در آن ها محبوبیت پیدا کرده اند. چیلر و هواساز، هر دو از دستگاه‌ های پرفروش و مناسبی هستند که به عنوان یک سیستم سرمایشی کارآمد و مناسب از آن ها استفاده می ‌شود. اما این دو دستگاه تفاوت ‌هایی با یکدیگر دارند. برای آشنایی بیشتر با چیلر و هواساز با ما همراه باشید.

تفاوت چیلر و هواساز

چیلر شامل ماشین ‌های بسیار پیشرفته ‌ای هستند که توسط سیکل ترمودینامیکی باعث دفع گرما از یک جریان سیال مشخص می‌ شوند. تجهیزات سرمایشی در فصل تابستان بیشتر مورد توجه هستند. در میان این تجهیزات چیلر ها نسل جدیدی از وسایل سرمایشی با تکنولوژی جدیدتر و عملکرد بهتر هستند. آب سردی از چیلر تولید می ‌شود که توسط فن کویل فضای داخلی ساختمان را خنک می‌ کند. چیلر ها مزایای بسیار زیادی دارند، همچنین اینکه تنوع زیادی از انواع چیلر در بازار توزیع می شود.

انواع چیلر

چیلر به عنوان یکی از دستگاه‌ های سرمایشی دارای انواع مختلفی است. هر یک از این چیلرها مشخصاتی دارند. همچنین ساختار چیلر و قدرت سرمایشی آن، از ویژگی‌ های خاص آن محسوب می‌ شود. بر اساس نوع قدرت سرمایشی چیلرها، آن ها را برای مکان‌ های مختلفی استفاده می‌ کنند. انواع چیلر بر اساس نوع سیکل کاری شامل:

چیلر تراکمی بخار

یکی از چیلرهای مطرح و کاربردی است. این چیلر بر اساس گردش جریان مبرد در سیکل تبرید عملکرد دارد. در این سیکل قطعاتی چون کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اپراتور استفاده شده‌ اند. بخار مبرد با کمک کمپرسور متراکم می ‌شود. این بخار تراکم با افزایش فشار و دما برای دفع حرارت به کندانسور می رود. طی این پروسه دمای آن کاهش می ‌یابد و با از دست دادن حرارت سیال به مایع تبدیل می ‌شود. مایع از شیر انبساط عبور می ‌کند و تحت تاثیر افت فشار ناگهانی کمی از آن نیز بخار خواهد شد. اکنون مخلوطی از مایع و بخار به وجود آمده است که با دمای پایین به اپراتور می رود. این مخلوط گرمای آب یا هوا را جذب کرده و در نتیجه کاملاً تبخیر خواهد شد. چیلرهای تراکمی با چنین عملکردی بر اساس نوع کمپرسور در مدل‌ های روتاری، اسکرال، پیستونی، اسکرو و سانتریفیوژ هستند.

چیلر تراکمی بخار

چیلر جذبی

چیلر جذبی نیز یکی از انواع چیلر با قدرت خنک کنندگی بالا است. این چیلر بر اساس قانون سیکل تبرید جذبی عملکرد دارد. تا حدودی فرایند کاری و سرمایشی این چیلر مشابه سیکل تراکمی بخار است. البته در این چیلر از قطعاتی چون پمپ و ژنراتور به جای کمپرسور استفاده کرده اند. در چیلرهای جذبی جدا از مبرد آب، از سیال لیتیوم بروماید نیز استفاده می ‌کنند. در چنین سیال ‌هایی مبرد و سیال مورد نظر توسط دفع حرارت باعث تشکیل مایعی می ‌شوند. این محلول تشکیل شده توسط پمپ به ژنراتور جریان پیدا می‌ کند. این جریان در قسمت ژنراتور به دلیل جذب گرما، تبخیر و از محلول جدا می ‌شود. بخار مبرد وارد کندانسور شده و همچنین سیال جاذب در ژنراتور به قسمت جذب کننده باز خواهد گشت.
طی این فرآیند، بخار طی شده بعد از انتقال انرژی بخار مبرد برای تکرار این فرآیند، به داخل جذب کننده می رود تا در سیال جاذب حل شود. چیلرهای جذبی نیز خود در چند نوع مختلف هستند. چیلرهای جذبی تک اثره و چیلر جذبی دو اثر نمونه‌ ای از چیلر جذبی هستند که عملکرد هر یک از نظر قدرت سرمایشی و فشار با یکدیگر متفاوت است.

بخوانید:  فن کویل چیست و انواع آن
چیلر جذبی

مزایای مهم چیلر

در بین سیستم‌ های سرمایشی، چیلر محبوبیت بسیار زیادی دارد. دلیل اهمیت خرید چیلر ویژگی ‌های فراوان آن است. البته در برخی از مدل‌ های مختلف چیلر، تا حدودی مزایای هر یک با دیگری متفاوت است.
در مقایسه با تمامی سیستم‌ های خنک کننده کیفیت هوای چیلر بهتر است. معمولاً این هوای خروجی بسیار سرد نیست و در هوا رطوبت بالایی ایجاد نمی‌ کند. در بسیاری از دستگاه‌ های سرمایشی شدت سرما بسیار زیاد و سوزناک است، همچنین هوای خروجی از دستگاه رطوبت بسیار زیادی دارد.
مصرف انرژی یکی از نکات مهم خرید تمامی دستگاه‌ های الکتریکی و الکترونیکی است. چیلر در مقایسه با کولرهای گازی و دیگر دستگاه‌ های سرمایشی میزان مصرف انرژی کمتری دارد. این مصرف انرژی کم باعث کاهش هزینه برق می ‌شود.
با توجه به اوضاع اقتصادی، بالا بودن هزینه‌ های چنین محصولاتی نیز اهمیت دارد. قیمت دستگاه چیلر به تناسب دیگر دستگاه ‌های خنک کننده مقرون به صرفه ‌تر است.
نصب چیلر و استفاده از آن کار دشواری نیست. بسیاری از سیستم‌ ها نظیر کولر برای نصب و استفاده مراحل سخت و دشواری دارند.

هواساز و عملکرد آن

سیستم هواساز یکی از سیستم‌ های سرمایشی است که برای فیلتر کردن، تنظیم رطوبت، تنظیم دما و همچنین کنترل سرعت از آن استفاده می ‌کنند. هواساز به عنوان محصولاتی است که در کنار دستگاه‌های سرمایشی نظیر چیلر، از آن استفاده می شود. هواسازها دستگاه‌ های تولید حرارت و برودت نیستند.‌ از هواساز تنها برای توزیع هوای سرد و گرم استفاده می ‌کنند. این دستگاه در دو نوع هواساز ساختمانی و هواساز صنعتی وجود دارد. مدل ‌های ساختمانی تنها برای ساختمان‌ های مسکونی و اداری و مدل ‌های صنعتی را تنها برای کارخانه های صنعتی استفاده می ‌کنند. این دو مدل از نظر ساختاری تفاوت چندانی ندارند اما از نظر فیلتر مورد استفاده در آن ها تفاوت‌ هایی دیده می ‌شود. همچنین برخی از تجهیزات رطوبت گیر و رطوبت زن نیز در این دستگاه‌ ها با یکدیگر تفاوت دارند.

مدل‌ های خانگی دارای ابعاد کوچکتر و قطعاً قدرت کمتری در مقایسه با مدل‌ های صنعتی هستند. معمولاً هواسازهای صنعتی برای مصارف صنعتی با وسعت بسیار بزرگ مورد استفاده قرار می ‌گیرند. این سیستم از قسمت ‌های مختلفی تشکیل می‌ شود. این دستگاه برای کنترل دما، تصفیه هوا، تنظیم رطوبت و تنظیم اکسیژن نقش مهمی دارد. هواسازها، بیشتر برای فضاهایی که دارای مساحت زیادی است، مناسب هستند. در بسیاری از مکان ‌های بزرگ که نیاز به هوای تازه با حجم قابل توجهی است، باید از یک هواساز مناسب استفاده کرد. امروزه از این دستگاه برای مراکز درمانی، کارخانه‌ های صنعتی، فروشگاه‌ ها، نمایشگاه ‌ها، مراکز خرید، دانشگاه‌ ها، تالار پذیرایی و غیر استفاده می ‌کنند.

انواع دستگاه هواساز و عملکرد آن ها

هواساز یک دستگاه کاربردی در سیستم سرمایشی است که بر اساس ظرفیت هوادهی آن را انتخاب می ‌کنند. این ظرفیت هوادهی معیاری است که به منظور انتخاب هواساز برای کاربردهای مختلف در نظر گرفته می‌ شود. فیلتر، فن دمنده و کویل‌های سرمایش و گرمایش به عنوان مهم‌ ترین قسمت های این دستگاه هستند. دستگاه هواساز بر اساس نوع کاربرد به سه دسته تقسیم می ‌شود که شامل:

هواساز معمولی

هواسازهای معمولی از پرکاربردترین مدل این دستگاه هستند. این هواسازها معمولاً از جنس گالوانیزه بدنه آن ها پوشش داده می‌ شود. معمولاً از دو بستر فیلتراسیون، کویل سرمایش و گرمایش و فن دمنده برای عملکرد بهتر این دستگاه استفاده می ‌کنند. این نوع دستگاه دز سالن‌ هایی که نیاز به هوای تمیز نیست، گزینه مناسبی خواهد بود. معمولا برای تالارهای پذیرایی یا مراکز خرید زنجیره ‌ای این هواسازهای معمولی مناسب هستند.

بخوانید:  تفاوت کولرگازی و چیلر
هواساز معمولی

هواساز هایژنیک

هواسازهای هایژنیک نمونه دیگری از انواع هواساز هستند که آن ها را با نام هوا ساز بیمارستانی نیز می ‌شناسند. ساختار این هواسازها کمی متفاوت‌ تر از مدل‌ های معمولی است. معمولا در ساخت این هواسازها به دلیل حساسیت استفاده از آن برای مراکز درمانی، الزاماتی وجود دارد. هوایی که این هواساز تولید می ‌کند، باید استریل و تمیز باشد. در ساختار این دستگاه ‌ها از پروفیل ‌های ترمال بریک استفاده کرده ‌اند. همچنین در قسمت جداره داخلی آن ها ورق ‌های استیل با گوشه‌ های منحنی وجود دارد. به کارگیری فیلترهای بیشتر و بهتر در این دستگاه به منظور اهمیت استریل هوا برای مراکز بیمارستانی است.

هواساز هایژنیک

هواساز سقفی توکار‌ بهترین مدل بازار

هواساز های سقفی مدلی مشابه با هواسازهای معمولی هستند. ظرفیت هوادهی در این مدل‌ ها کمی پایین است. این هواسازها را در سقف کاذب و در داخل ساختمان قرار می‌ دهند. ابعاد این هواسازها در مقایسه با مدل‌ های دیگر، کوچکتر است. به دلیل قرار گرفتن دستگاه در داخل سقف کاذب، با محدودیت فضا نمی ‌توان از هواساز هایی با حجم بزرگتر استفاده کرد. این هواساز ها یک لایه پیش فیلتر فلزی و کویل مشترک، گرمایشی و سرمایشی و همچنین فن دمنده دارند. این سیستم ‌ها مشابه ساختار فن کویل کانالی استفاده می ‌شوند اما هوای بیشتر را با فشار بالاتر تولید می ‌کنند. هواساز سقفی توکار، بیشتر مناسب فروشگاه‌ ها و رستوران‌ هایی هستند که دارای سقف کاذب هستند. چنانچه فضای کافی برای نصب هواساز ندارید، می ‌توانید از این مدل‌ های سقفی توکار برای قرار دادن آن در داخل سقف کاذب استفاده کنید. به دلیل قرار گرفتن در داخل سقف و دیده نشدن، زیباتر هستند.

مزایای هواساز

تمامی وسایل به ویژه دستگاه هواسازی که از آن ها استفاده می ‌کنیم، دارای مزایایی هستند. این تجهیزات برای انتقال و جابجایی هوای مناسب اهمیت دارند. در واقع این ویژگی‌ های دستگاه هواساز است که باعث گسترده بودن سطح کاربرد آن نیز می‌ شود.
از مهمترین مزایای دستگاه هواساز راندمان و کارایی بسیار بالای آن است. این دستگاه به خودی خود برای خنک سازی استفاده نمی ‌شود. به طور کلی باید گفت دستگاه هواساز خود یکی از سیستم‌ های سرمایشی نیست، بلکه در کنار این سیستم ها به کار می رود. معمولا برای فضاهایی با وسعت بسیار زیاد که نیاز به حجم زیادی هوای تازه است، هواسازها با راندمان و کارایی بالا استفاده می‌ شوند.
هواسازها را می‌ توان برای هر واحد ساختمانی به صورت جدا و مستقل برای تهویه مورد استفاده قرار داد. همین مستقل بودن و کانال کشی آن به واحد های دیگر نشان است قدرت عملکرد بالای آن دارد.
به دلیل قرار دادن هواساز روی پشت بام، باعث اشغال فضای خانه و دیگر محیط‌ های اداری، صنعتی یا تجاری نمی ‌شود.
فیلتراسیون این دستگاه قدرت بسیار بالایی دارد. به کارگیری چندین فیلتر مخصوص برای هواساز باعث شده تا کیفیت هوا را بهتر کند.
اشاره شد که هواساز ها دستگاه‌ های پیشرفته هستند که با تکنولوژی روز آن ها را تولید می ‌کنند. این دستگاه مجهز به ریموت کنترل از راه دور است. به راحتی در هر نقطه از خانه، سالن یا هر فضایی که هستید می ‌توانید تنظیمات هواساز را تغییر دهید.
نصب و همچنین نگهداری هواساز بسیار راحت است. در صورت خرابی نیز نگران تعمیر آن نباشید، چرا که تعمیر هواساز نیز به راحتی انجام می ‌شود.
قیمت دستگاه هواساز در مقایسه با بسیاری از دستگاه‌ های مرتبط مقرون به صرفه است. همین قیمت با در نظر قرار دادن مشخصات هواساز تعیین می شود.

بخوانید:  فن کویل چیست و انواع آن

تفاوت چیلر و هواساز

چیلر و هواساز هر دو به عنوان دستگاه‌ هایی هستند که در سیستم تبرید ایفای نقش می ‌کنند. این دو دستگاه به عنوان مهم ‌ترین تاسیسات بسیاری از ساختمان‌ ها شناخته می‌ شوند. در رابطه با دستگاه چیلر و هواساز توضیحات بسیار کاملی ارائه شد. اکنون با این دو دستگاه، انواع آن ها و همچنین مزایای هر دو آشنایی دارید. بد نیست با تفاوت چیلر و هواساز نیز آشنا شوید.
اولین تفاوت مربوط به نوع سرمایش این دو دستگاه است. چیلر قدرت خنک کنندگی یا سرد کردن آب را در یک مدار بسته انجام می ‌دهد. در نتیجه این آب سرد با کمک پمپ و توسط لوله کشی وارد هواساز خواهد شد. اما یک هواساز جدایی از اینکه باعث سرمایش هوا می ‌شود، عمل گرمایش را نیز انجام می ‌دهد. در فصل سرما برای گرم کردن و در فصل گرما برای خنک کردن محیط از آن استفاده می‌ کنند.

این دو دستگاه و سیستم دارای ساختار متفاوتی هستند. برای ساخت هر یک از این دستگاه‌ ها از قطعات مختلفی استفاده کرده‌ اند. شاید برخی از قطعات مورد استفاده در این دو مشابه باشد، اما تعداد مدل و تعداد آن ها با یکدیگر متفاوت است.
معمولا هواساز را برای ساختمان‌ های بزرگ نمی ‌توان استفاده کرد. چیلر را به راحتی برای ساختمان‌ هایی با وسعت بیشتر می ‌توان استفاده کرد.

تفاوت اصلی هواساز و چیلر

به دلیل ساختار پیشرفته تر، دستگاه چیلر حساسیت بیشتری دارد. پس برای نگهداری از این دستگاه نیاز به رعایت نکات و نظارت دقیق ‌تری است.
قیمت این دو دستگاه کاملاً با یکدیگر متفاوت است. البته این قیمت در مدل‌ های مختلف هر یک از این دستگاه ‌ها نیز تفاوت دارد. هواساز قیمت کمتری در مقایسه با چیلر دارد، حتی هزینه‌ های سرویس، نگهداری و تعمیر آن نیز کمتر خواهد بود.
چیلر وظیفه خنک سازی محیط را انجام می ‌دهد، اما هواساز عمل پخش و توزیع را به عهده دارد.
هواساز در کنار برخی از دستگاه‌ های سرمایشی چون چیلر استفاده می ‌شود اما چیلر را می ‌توان در هر مکانی برای خنک کردن استفاده کرد. اهمیت استفاده این دو در کنار یکدیگر نیز به سبب پخش هوای سرد و گرم در یک محیط بزرگتر با کمک هواساز است.

نتیجه
هواساز و چیلر هر دو به عنوان دستگاه‌ های پر کاربردی هستند که در سیستم تبرید تهویه مطبوع از آن ها استفاده می ‌کنند. چیلرها برای خنک کردن محیط داخلی از یک فرآیند خاص و قانون خاصی تبعیت دارند. به تناسب مساحت فضای مورد نظر، ابعاد و قدرت چیلر نیز متفاوت است. اما هواساز ها بیشتر برای پخش و توزیع این سرمایی تولید شده انتخاب می‌ شوند. در فضاهای بسیار بزرگتر که نیاز به پخش هوا وجود دارد، معمولاً از یک هواساز در کنار چیلر استفاده می کنند. این دو دستگاه مزایای بسیار زیادی دارند. البته هر یک از این دستگاه‌ ها نیز دارای انواع مختلفی هستند. اگر به دنبال بهترین دستگاه‌ های سرمایشی و گرمایشی با کیفیت بالا و قیمت مناسب هستید، همین حالا با ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *